20 lutego, 19 marca 2016 r. (sobota)
wyjazd z Ełku - godz. 16:00
spektakl - godz. 19:00
przewidywany powrót ok. godz. 23:30
Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku
bilet: 120 zł*
osoby zainteresowane - kontakt w kasie biletowej ECK 87 621 71 56 - zobacz grafik kasy
cena biletu zawiera transport, bilet, ubezpieczenie NNW
czas trwania spektaklu: 2h 40 min. (w tym 1 przerwa 25 min.)
Spektakl „Upiór w operze” zalecamy osobom powyżej 7. roku życia. Dzieci w wieku poniżej 5 lat nie będą wpuszczane na widownię. Uwaga! Spektakl z efektami pirotechnicznymi (efekty świetlne i hukowe).
Obsada:
UPIÓR - DAMIAN ALEKSANDER / TOMASZ STECIUK
CHRISTINE DAAÉ - EDYTA KRZEMIEŃ / PAULINA JANCZAK / KAJA MIANOWANA
RAOUL DE CHAGNY - RAFAŁ SUPIŃSKI / BARTŁOMIEJ ŁOCHNICKI
CARLOTTA GIUDICELLI - ANNA WOLFINGER / MAGDALENA MASIEWICZ / AGNIESZKA DONDAJEWSKA
UBALDO PIANGI - KRZYSZTOF STANKIEWICZ / PRZEMYSŁAW BORYS
RICHARD FIRMIN - GRZEGORZ PIERCZYŃSKI / MACIEJ NERKOWSKI
GILLES ANDRÉ - TOMASZ STECIUK / JAKUB WOCIAL / PAWEŁ STRYMIŃSKI / WOJCIECH DMOCHOWSKI
MEG GIRY - HANNA RÓŻANKIEWICZ / KAJA MIANOWANA
MADAME GIRY - ANITA STECIUK / JOANNA TRAFAS
JOSEPH BUQUET / LICYTATOR - BOGDAN KORDY / ADAM WĘGLIŃSKI
GARDEROBIANA - AGNIESZKA DENIZIAK
PROLOG
Paryż, rok 1911. Na scenie Opera Populaire trwa aukcja dekoracji teatralnych. Stary Raoul, wicehrabia de Chagny, kupuje pozytywkę z małpką. Numer 666 to żyrandol, który przed laty spowodował słynną katastrofę w „tajemniczej historii Upiora w operze”. Zapalony żyrandol powraca na swoje dawne miejsce pod sufitem teatru...
AKT I
Opera Populaire wiele lat wcześniej. Trwa próba do opery „Hannibal”. Dotychczasowy właściciel oznajmia zespołowi, że sprzedał teatr panom Firmin i André. Nowi dyrektorzy przyglądają się tancerkom – zwłaszcza młodej Christine Daaé. Proszą primadonnę Carlottę o wykonanie arii z III aktu opery. Jej popis przerywa oberwanie kurtyny. Zespół podejrzewa, że za wypadkiem stoi tajemniczy „duch opery”. Gdy diwę zastępuje Christine, śpiewa nadspodziewanie dobrze – to podobno zasługa jej zagadkowego „mistrza”. Po premierze do garderoby nowej gwiazdy przychodzi Raoul, wicehrabia de Chagny, nowy patron teatru. Okazuje się, że oboje znali się w dzieciństwie. Po wyjściu Raoula ujawnia się zazdrosny „mistrz” w masce i zabiera dziewczynę do swojego podziemnego królestwa. Zafascynowana – zrywa maskę skrywającą jego twarz. Rozwścieczony początkowo Upiór skarży się na los, który uczynił z niego odmieńca. Tymczasem na scenie Buquet – szef maszynistów – straszy tancerki opowieściami o Upiorze i o jego groźnym lasso. Nowi dyrektorzy zaczynają dostawać niejasne listy, w których „duch opery” domaga się loży nr 5 do swojej wyłącznej dyspozycji i domaga się zmian w obsadzie przygotowywanej opery „Il Muto”. Christine ma wystąpić w głównej roli, Carlotta zaś dostać rolę niemą. Urażona diwa posądza o spisek Christine i Raoula, ale udaje się postawić na swoim, kiedy grozi, że odejdzie z teatru wraz z mężem tenorem Piangim. Podczas premiery Raoul prowokacyjnie zajmuje miejsce w loży nr 5. Przedstawienie przerywa ingerencja Upiora, który sprawia, że Carlotta traci nagle głos. W zamieszaniu na scenie zostaje znaleziony trup Buqueta. Christine przyznaje Raoulowi, że była w kryjówce Upiora. On nie dowierza jej, ale oferuje opiekę i wyznaje miłość. Upiór podsłuchuje ich i obiecuje zemstę. Sprawia, że podczas ukłonów po „Il Muto” na scenę spada żyrandol.
AKT II
Po kilku miesiącach śmietanka towarzyska Paryża pojawia się na balu maskowym w operze. Christine i Raoul są zaręczeni, ale dziewczyna nalega na utrzymanie tego w tajemnicy. Zabawę przerywa pojawienie się Upiora, który wręcza dyrektorom partyturę swojej opery „Don Juan tryumfuje” i żąda wystawienia jej przez teatr. Utrzymuje, że dziewczyna nadal należy do niego. Madame Giry, nauczycielka tańca, mówi Raoulowi, kim naprawdę jest Upiór: to geniusz o zdeformowanej twarzy, od lat zamieszkujący podziemia opery, gdzie komponuje muzykę i prowadzi eksperymenty z dziedziny inżynierii. Realizacja żądań Upiora wywołuje zamieszanie, które potęgują jego kolejne listy. Raoul proponuje zastawienie pułapki na Upiora podczas premiery „Don Juana” z Christine jako przynętą. Próby do nowej opery posuwają się opornie, jej materiał muzyczny jest co najmniej niekonwencjonalny. Rozdarta Christine udaje się na grób ojca, gdzie postanawia zrzucić z siebie cienie przeszłości. Na cmentarzu dochodzi do otwartej walki pomiędzy Upiorem i Raoulem. Christine ucieka z narzeczonym, Upiór znów przysięga zemstę. W dniu premiery wspierany przez policję Raoul zostawia w teatrze pułapkę. W kulminacyjnym duecie towarzyszy Christine zamaskowana postać – to nie może być Piangi. Dziewczyna domyśla się prawdy i demaskuje Upiora oczach publiczności. Kiedy oboje znikają, Carlotta odkrywa martwe ciało Piangiego. Rozjuszony tłum rusza w pościg za Upiorem, aby pomścić jego ofiary. Madame Giry podprowadza Raoula pod kryjówkę Upiora. Najważniejsze, by „przed nosem trzymać dłoń” – to jedyna ochrona przed lassem... Kryjówka na podziemnym jeziorze staje się miejscem ostatniej konfrontacji. Christine, zmuszona przez Upiora do przywdziania ślubnej sukni, spodziewa się najgorszego. Upiór jest przekonany, że dziewczyna nie jest w stanie go pokochać ze względu na szpetotę twarzy. Dla Christine jednak liczy się wnętrze człowieka, czego Upiór nie rozumie. Raoul pada ofiarą lasso w chwili przybycia do kryjówki. Upiór stawia ultimatum: życie wicehrabiego za dozgonną miłość Christine. Raoul gotów jest oddać życie za jej wolność. Christine daje wyraz współczuciu dla Upiora i całuje go – zdumiony tym gestem Upiór pozwala narzeczonym dpłynąć.
- Listopada 2024 (1) »
- Lipca 2024 (1) »
- Czerwca 2024 (1) »
- Maja 2024 (11) »
- Kwietnia 2024 (26) »
- Marca 2024 (23) »
- Lutego 2024 (15) »
- Stycznia 2024 (18) »
- Grudnia 2023 (26) »
- Listopada 2023 (33) »
- Października 2023 (21) »
- Września 2023 (21) »
- Sierpnia 2023 (34) »
- Lipca 2023 (34) »
- Czerwca 2023 (14) »
- Maja 2023 (16) »
- Kwietnia 2023 (17) »
- Marca 2023 (27) »
- Lutego 2023 (21) »
- Stycznia 2023 (13) »
- Grudnia 2022 (21) »
- Listopada 2022 (18) »
- Października 2022 (18) »
- Września 2022 (23) »
- Sierpnia 2022 (31) »
- Lipca 2022 (49) »
- Czerwca 2022 (15) »
- Maja 2022 (25) »
- Kwietnia 2022 (28) »
- Marca 2022 (25) »
- Lutego 2022 (8) »
- Stycznia 2022 (9) »
- Grudnia 2021 (11) »
- Listopada 2021 (20) »
- Października 2021 (21) »
- Września 2021 (20) »
- Sierpnia 2021 (31) »
- Lipca 2021 (34) »
- Czerwca 2021 (16) »
- Maja 2021 (12) »
- Kwietnia 2021 (12) »
- Marca 2021 (10) »
- Lutego 2021 (8) »
- Stycznia 2021 (5) »
- Grudnia 2020 (4) »
- Listopada 2020 (5) »
- Października 2020 (10) »
- Września 2020 (15) »
- Sierpnia 2020 (25) »
- Lipca 2020 (15) »
- Czerwca 2020 (5) »
- Maja 2020 (3) »
- Kwietnia 2020 (2) »
- Marca 2020 (14) »
- Lutego 2020 (13) »
- Stycznia 2020 (14) »
- Grudnia 2019 (10) »
- Listopada 2019 (11) »
- Października 2019 (9) »
- Września 2019 (13) »
- Sierpnia 2019 (15) »
- Lipca 2019 (18) »
- Czerwca 2019 (25) »
- Maja 2019 (26) »
- Kwietnia 2019 (18) »
- Marca 2019 (21) »
- Lutego 2019 (13) »
- Stycznia 2019 (18) »
- Grudnia 2018 (28) »
- Listopada 2018 (50) »
- Października 2018 (52) »
- Września 2018 (41) »
- Sierpnia 2018 (47) »
- Lipca 2018 (47) »
- Czerwca 2018 (31) »
- Maja 2018 (27) »
- Kwietnia 2018 (27) »
- Marca 2018 (26) »
- Lutego 2018 (18) »
- Stycznia 2018 (26) »
- Grudnia 2017 (22) »
- Listopada 2017 (24) »
- Października 2017 (18) »
- Września 2017 (21) »
- Sierpnia 2017 (44) »
- Lipca 2017 (28) »
- Czerwca 2017 (25) »
- Maja 2017 (25) »
- Kwietnia 2017 (17) »
- Marca 2017 (23) »
- Lutego 2017 (15) »
- Stycznia 2017 (9) »
- Grudnia 2016 (9) »
- Listopada 2016 (10) »
- Października 2016 (12) »
- Września 2016 (19) »
- Sierpnia 2016 (22) »
- Lipca 2016 (16) »
- Czerwca 2016 (10) »
- Maja 2016 (3) »
- Kwietnia 2016 (40) »
- Marca 2016 (29) »
- Lutego 2016 (6) »
- Stycznia 2016 (20) »
- Grudnia 2015 (51) »
- Listopada 2015 (30) »
- Października 2015 (5) »
- Września 2015 (14) »
- Sierpnia 2015 (18) »
- Lipca 2015 (27) »
- Czerwca 2015 (30) »
- Maja 2015 (31) »
- Kwietnia 2015 (22) »
- Marca 2015 (25) »
- Lutego 2015 (23) »
- Stycznia 2015 (21) »
- Lipca 0019 (1) »