Aktualności

Autor: Iga Urbanowicz | Data publikacji: 15 Maja 2017

Minister Cyfryzacji z wizytą w Ełku

15 Maja 2017, Autor: Iga Urbanowicz

Od zeszłego tygodnia w czterech miastach w Polsce testowany jest ministerialny program pilotażowy „mDokumenty”. W związku z tym 15 maja 2017 r., na zaproszenie prezydenta Tomasza Andrukiewicza do Ełku przyjechała Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska. Pani Minister spotkała się m.in. z pracownikami Urzędu Stanu Cywilnego i Biura Działalności Gospodarczej, w których wdrażany jest program, a następnie z samorządowcami z Subregionu Ełckiego w Parku Naukowo – Technologicznym podczas konferencji nt. funkcjonowania „mDokumentów”.

Od 11 maja 2017 r. mieszkańcy Ełku testują usługę mobilnego dowodu osobistego. Jest to efekt uruchomionego właśnie pilotażowego programu Ministerstwa Cyfryzacji pn. „mDokument”. Obok Ełku do projektu zostały włączone także Łódź, Koszalin oraz Nowy Wiśnicz.

W związku z wdrożeniem programu, dzisiaj (15 maja) do Ełku przyjechała Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska, która spotkała się w Urzędzie Miasta z Prezydentem Tomaszem Andrukiewiczem.

W spotkaniu uczestniczyli także: Pełnomocnik Ministra Cyfryzacji do spraw projektów informatycznych Arkadiusz Szczebiot, Zastępca Dyrektora Departamentu Utrzymania i Rozwoju Systemów Piotr Gajewski oraz Zastępca Prezydenta Ełku Artur Urbański i Sekretarz Miasta Marcin Radziłowicz.

- Cieszę się, że ministerstwo dostrzegło nasz potencjał społeczno-gospodarczy i umożliwi wzięcie udziału w testowaniu nowych rozwiązań technologicznych, które mają usprawnić życie obywateli miasta. Wierzę że w niedługiej przyszłości będziemy mogli uczestniczyć w kolejnych użytecznych projektach ministerstwa – powiedział Prezydent Tomasz Andrukiewicz.

W Urzędzie Miasta Ełku z usługi mobilnych dowodów osobistych można skorzystać załatwiając sprawę w trzech komórkach: Urzędzie Stanu Cywilnego, Biurze Działalności Gospodarczej oraz Referacie Spraw Obywatelskich.

Minister Anna Streżyńska miała okazję odwiedzić Urząd Stanu Cywilnego, by osobiście przetestować „mDokument” oraz poznać opinię ełczan i pracowników urzędu na temat mobilnego dowodu osobistego.

Mobilny dowód to proste, bezpieczne i ciekawe narzędzie. Do skorzystania z testowanej usługi niezbędny jest telefon komórkowy oraz posiadanie Profilu Zaufanego (więcej informacji na temat Profilu Zaufanego na: http://bip.elk.warmia.mazury.pl/10002/e-Urzad/).

Nie ma obawy przed utratą tożsamości, czy wyciekiem danych, ponieważ nie ma potrzeby instalowania na telefonie żadnej aplikacji. Będzie on pełnił jedynie rolę narzędzia służącego do autoryzacji naszych danych. Każdorazowo na telefon będzie przychodził sms z unikatowym kodem – podobnym do tych, które używane są np. do dostępu do konta bankowego.

Wszystkie informacje na temat obywateli korzystających z mDokumentów będą pozostawały zabezpieczone w rejestrze państwowym. Dlatego nawet jeżeli ktoś zgubi swój telefon komórkowy, nie będzie to miało wpływu na poziom bezpieczeństwa jego danych osobowych.

W następnych etapach ministerialnego projektu będą wdrażane kolejne mobile dokumenty takie jak prawo jazdy, dowód rejestracyjny auta, a także ubezpieczenie OC. Następnie w 2018 roku, będą wdrażane dokumenty służące przedsiębiorcom oraz m.in. różnego rodzaju legitymacje szkole, studencie czy dla osób niepełnosprawnych.

Kolejnym punktem wizyty Minister Cyfryzacji w Ełku była konferencja w Parku Naukowo-Technologicznym, w której wzięli udział przedstawiciele samorządów z Subregionu Ełckiego. Spotkanie było poświęcone tematyce realizowanych i planowanych do realizacji przez Ministerstwo Cyfryzacji projektów informatycznych, skierowanych do administracji publicznej m.in. projekt mDokumenty, witryna www.obywatel.gov.pl, Strategia Informatyzacji Państwa, Cyberbezpieczeństwo w administracji publicznej, Aplikacja Źródło - Rozwój Systemów Rejestrów Państwowych.


Pytania i odpowiedzi na temat mDokumentu:

1. Czy dowód osobisty i inne mDokumenty będą w moim telefonie komórkowym?

- Nie. Wszelkie dane pozostają w rejestrach państwowych, gdzie są obecnie i gdzie są pilnie strzeżone przed dostępem osób niepowołanych. Telefon komórkowy będzie jedynie „tokenem”, na które przyjdzie SMS z kodem weryfikacyjnym. Dopiero po jego podaniu urzędnikowi, będzie można on uzyskać dostęp do potrzebnych mu danych.

2. Czy korzystanie z mDokumentów będzie obowiązkowe?

- Nie, korzystanie z nich nie będzie obowiązkowe. Z mDokumentów będą korzystać osoby, które wyrażą na to ochotę. By skorzystać z usługi trzeba ją wcześniej aktywować.

3. Czy do korzystania z mDokumentów będzie potrzebny smartfon?

- Nie. Na tym etapie będzie to mógł być również telefon starego typu. Ważne, by mógł odbierać SMS-y.

4. Co będzie, gdy zgubię telefon lub ktoś mi go ukradnie?

- Nic. W telefonie nie będzie żadnych danych. One pozostają w rejestrach, w których obecnie są przechowywane i nie ma do nich dostępu nikt niepowołany.

5. Co będzie, gdy mi się rozładuje telefon?

- To sytuacja analogiczna do pozostawienia tradycyjnego dokumentu w domu. Warto jednak pamiętać, że policja ma możliwość weryfikacji tożsamości obywatela nawet, gdy nie ma on przy sobie dowodu.

6. Co będzie, gdy policja zatrzyma mnie do kontroli w miejscu, w którym akurat nie ma zasięgu sieci?

- Nic. Służby dysponują własną, niezależną od operatorów, łącznością. Policja nie będzie też potrzebować do weryfikacji danych kodu potwierdzającego z SMS-a.

7. Czy mDokumenty to bezpieczne rozwiązanie?

- Całkowicie. Dane obywatela pozostają w rejestrach państwowych, gdzie są pilnie strzeżone. W telefonie nie będzie też żadnych danych. Paradoksalnie mDokumenty są nawet bezpieczniejszym rozwiązaniem niż tradycyjne dokumenty. Zazwyczaj szybciej się orientujemy, że zgubiliśmy telefon niż dokumenty. Telefony komórkowe zazwyczaj mamy też zabezpieczone na wypadek kradzieży, a w razie potrzeby można je dezaktywować. W przypadku utraty tradycyjnego dokumentu nie mamy takich możliwości.

8. Co trzeba będzie zrobić, by skorzystać z mDokumentów?

- Trzeba będzie aktywować usługę na portalu obywatel.gov.pl. Będzie do tego potrzebny profil zaufany. Będziemy tam też podawać numer telefonu, na który będą przychodzić SMS-y z kodami weryfikacyjnymi. W dowolnym momencie usługę będzie można zdezaktywować.

9. Jak korzystanie z mDokumentów będzie wyglądać w praktyce?

- W urzędzie będziemy informować, że korzystamy z mobilnej wersji dowodu osobistego i podawać nasz numeru PESEL lub numeru telefonu. System wyśle nam wtedy SMS-a z kodem jednorazowym. Dopiero po jego podaniu urzędnikowi uzyska on dostęp do potrzebnych mu danych.

Kategorie aktualnośći: