Wkrótce rozpocznie się budowa Via Baltica na węźle Ełk Południe
05 Października 2020, Autor: Iga Arciszewska
Via Baltica skomunikuje Ełk z dużymi miastami oraz znacząco skróci czas podróży m.in. do Warszawy i na Litwę. Z inwestycji skorzystają zarówno przedsiębiorcy, którzy już prowadzą biznes w Ełku, inwestorzy, którzy dopiero zainwestują u nas swój kapitał, a także mieszkańcy.
Wojewoda warmińsko – mazurski 22 września b.r. wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 20 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61, tj. Via Baltica od węzła Ełk Południe do miejscowości Wysokie. Plany budowy drogi ekspresowej Via Baltica przewidują także wlot do długości 3,42 km, który będzie łączył się bezpośrednio z ełcką obwodnicą. Od rozpoczęcia prac wykonawca ma 29 miesięcy na ich zakończenie, z przerwami w okresach zimowych (15 grudnia – 15 marca).
Budowa drogi ekspresowej S61 – Via Baltica odbywa się na odcinku od drogi S-8 (Ostrów Mazowiecka) przez Łomżę – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki aż do Budziska (gr. państwa). Umowy na budowę odcinka Via Baltica na odcinku Szczuczyn – Ełk – Raczki została podpisana przez GDDKiA w Ełku w sierpniu 2018 r.
Ełcki samorząd wspólnie z parlamentarzystami oraz innymi samorządami zabiegali o tę inwestycję od 2007 roku. Wówczas działania skupiały się na ustaleniu przebiegu trasy ekspresowej nr 61 Via Baltica z Warszawy przez Łomżę, Ełk, Suwałki. W drugiej połowie 2007 roku została podjęta również uchwała XIII/131/07 Rady Miasta Ełku w sprawie wyrażenia stanowiska przebiegu drogi ekspresowej „Via Baltica”.
Rok później, z inicjatywy prezydenta miasta Tomasza Andrukiewicza odbyło się spotkanie w Ełku. Uczestniczyli w nim m.in. parlamentarzyści – posłowie, senatorowie, europoseł Krzysztof Hołowczyc oraz przedstawiciele samorządów naszego województwa. Podpisano wówczas list intencyjny w sprawie przebiegu korytarzy przez region Warmii i Mazur. Od tego czasu rozpoczęły się intensywne starania i lobbowanie na rzecz poprawy infrastruktury komunikacyjnej w naszym regionie. W październiku 2009 r. Rada Ministrów przyjęła akt prawny, który zakładał przebieg Via Baltica przez Łomżę, Ełk, Suwałki, tj. m.in. zgodnie z opiniami i wnioskami płynącymi z samorządów i parlamentarzystów naszego regionu.
Fragment stanowiska (listu intencyjnego) przyjętego dnia 11 lutego 2008 r. w Ełku:
„Mając na uwadze
wyrównanie dysproporcji społeczno-gospodarczych, jakie daje przeprowadzenie
przez obszar Mazur dwóch tras komunikacyjnych: drogi ekspresowej S61 –„Via
Baltica” oraz szlaku kolejowego “Rail Baltica” - My, zebrani na konferencji w
Ełku Posłowie do Parlamentu Europejskiego, Posłowie na Sejm Rzeczypospolitej
Polskiej, Senatorowie Rzeczypospolitej Polskiej oraz przedstawiciele wszystkich
szczebli samorządów Województwa Warmińsko-Mazurskiego apelujemy o:
1. Uwzględnienie w
planach budowy tzw. Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego drogi
ekspresowej S61 - “Via Baltica” w wariancie trasy przebiegającej wschodnią
częścią województwa warmińsko-mazurskiego tj. przez Ełk - Kalinowo - Cimochy -
Suwałki - Budzisko, w oparciu o eksperckie analizy i opracowania.
2. Przyjęcie w ramach
modernizacji międzynarodowych połączeń kolejowych trasy “Rail Baltica” w
wariancie przebiegającym istniejącym szlakiem komunikacyjnym Białystok - Ełk -
Olecko (z rozgałęzieniem na Gołdap) - Suwałki - Trakiszki.”
Do koordynowania wszelkich działań mających na celu realizację obu przedsięwzięć oraz opracowanie harmonogramu postępowania upoważnieni zostali wówczas: Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Orzechowski, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego Jacek Protas i Prezydent Miasta Ełku Tomasz Andrukiewicz.
Stanowisko to zostało przedłożone Prezesowi Rady Ministrów, Ministrom odpowiedzialnym za infrastrukturę i środowisko, Posłom i Senatorom oraz samorządom regionalnym i lokalnym w celu podkreślenia naszego jednolitego stanowiska i podjęcia działań realizujących wskazane oczekiwania
- Aktualności (4867) »
- Dystrybucja jodku potasu w Ełku (2) »
- Dzieje się w Ełku - wydarzenia (2462) »
- Edukacja (712) »
- Filmy z cyklu Bezpieczny Ełk (11) »
- Filmy z cyklu Dzieje się w Ełku (34) »
- Fundusz Dopłat z Budżetu Państwa (3) »
- Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej (2) »
- Inwestycje (310) »
- Invest - aktualności (168) »
- Invest - projekty inwestycyjne (34) »
- Invest - Sprzedaż nieruchomości - Tryb przetargowy (274) »
- Invest - Sprzedaż nieruchomości - Tryb bezprzetargowy (195) »
- Invest - tereny inwestycyjne (2) »
- Koronawirus - informacje (185) »
- Kultura (960) »
- Ku pamięci (14) »
- Laureaci Nagrody Białej Lilii (14) »
- NATO in Masuria (16) »
- Nagrody i wyróżnienia dla Ełku (43) »
- Nagrody i stypendia (44) »
- Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 (1) »
- Obrady Rady Miasta Ełku (55) »
- Organizacje Pozarządowe (419) »
- Pomoc Ukrainie (56) »
- Poprawa efektywności energetycznej budynków (1) »
- Program Priorytetowy Czyste Powietrze (2) »
- Program WIADOMOŚCI MIEJSKIE (29) »
- Rządowy Fundusz Dróg Samorządowych (21) »
- Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych (13) »
- Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych (11) »
- Rządowy Program Odbudowy Zabytków (5) »
- Rewitalizacja (167) »
- Rozrywka (1156) »
- Rocznice i uroczystości (250) »
- Sport (619) »
- Utrudnienia i zmiany organizacji ruchu (66) »
- Współpraca z zagranicą (19) »
- Zaadoptuj ełckiego psa (6) »
- Zadania realizowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych (1) »
- Zielony transport publiczny (3) »
- Monitoring (1) »