Aktualności

Autor: Iga Arciszewska | Data publikacji: 08 Marca 2022

Inicjatywa lokalna 2022 w Ełku

08 Marca 2022, Autor: Iga Arciszewska

Inicjatywa lokalna to narzędzie współpracy mieszkańców i samorządu, dzięki któremu wspólnie realizowane są przedsięwzięcia służące społecznościom. Wnioski można składać najpóźniej do 30 kwietnia. W budżecie miasta na ten cel przewidziano 160 tys. zł.

Inicjatywa lokalna to wspólne - mieszkańców i samorządu - przedsięwzięcie rozwiązujące konkretny problem lub zaspokajające konkretną potrzebę społeczną. 

Pomysły czy potrzeby mogą dotyczyć różnych obszarów np. małej architektury (np. ławki), place zabawa, zagospodarowanie wspólnej przestrzeni, dróg, zieleni, działań z zakresu kultury, edukacji, sportu, wolontariatu.

Grupa mieszkańców samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji pozarządowej może zgłosić swoją inicjatywę do prezydenta Ełku. Wniosek musi być opisany, czyli m.in. zawierać informacje o projekcie,

  • koncepcje jego wdrożenia,
  • potrzebne materiały, nakłady pracy, kosztorysy, terminy,
  • informację, jaki jest oczekiwany wkład miasta Ełku ,
  • jaki będzie wkład mieszkańców w realizację danej inicjatywy lokalnej ( np. praca, pieniądze, projekty, dokumentacja techniczna, uzgodnienia, rzeczy, materiały, usługi)

Wnioski będą oceniane m.in. pod kątem celowości inicjatywy, wkładu pracy własnej mieszkańców oraz finansowej, dostępność inicjatywy dla mieszkańców, możliwości budżetowe miasta.

Inicjatywa lokalna realizowana jest bez przepływu środków między mieszkańcami i samorządem. W 2022 roku wnioski można składać najpóźniej do 30 kwietnia. Dostępne środki budżetowe to 160 000 zł.

Szczegółowych informacji oraz wsparcia dla mieszkańców, którzy chcą starać się o wykonanie inicjatywy lokalnej udziela Biuro Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi: tel. 87 732 61 86, 85, 87; e-mail: bop@um.elk.pl

 

Inicjatywa lokalna 2022 w 10 krokach:

KROK 1: Określcie problem lub potrzebę, sprawdź czym to jest również ważne dla innych, czy masz ich poparcie.

KROK 2: Jaki macie pomysł na rozwiązanie problemu lub zaspokojenie potrzeby społecznej. Na czym polega zmiana?

KROK 3: Omówcie swój pomysł: co, po co, dla kogo, kiedy, jakie rzeczy, materiały, usługi, produkty są potrzebne, z kim chcecie zrealizować pomysł?

KROK 4: Jaka korzyść odniesie społeczność Ełku. Jakiego wsparcie oczekujecie od samorządu miasta Ełku? Jaki będzie Wasz wkład w realizacje inicjatywy lokalnej - praca, pieniądze, projekty, dokumentacja techniczna, uzgodnienia, rzeczy, materiały, usługi? 

KROK 5: Jeżeli odpowiedzieliście na wszystkie pytania, określiliście potrzebne do wykonania inicjatywy informacje - składajcie wniosek do Prezydenta. Wniosek mogą złożyć bezpośrednio mieszkańcy lub za pośrednictwem organizacji pozarządowej.

KROK 6: Prezydent Miasta Ełku ocenia wasz pomysł biorąc pod uwagę poniższe kryteria:

  • celowość realizacji inicjatywy a potrzeby społeczne
  • wkład pracy społecznej wnioskodawców w inicjatywę
  • wkład finansowy i rzeczowy wnioskodawców w inicjatywę
  • dostępność efektów realizacji inicjatywy lokalnej dla mieszkańców
  • możliwości budżetowe samorządu miasta Ełku

W tym samym czasie jedna z komisji Rady Miasta Ełku opiniuje waszą inicjatywę, jej opinia nie jest wiążąca, ale brana przez Prezydenta pod uwagę

KROK 7: Prezydent informuje na piśmie  o pozytywnym lub negatywnym rozstrzygnięciu w sprawie waszego wniosku.

KROK 8: Umowa - w ciągu 60 dni mieszkańcy i samorząd opracowują wspólnie  budżet inicjatywy, harmonogram podział zadań. Wypracowane ustalenia będą podstawa do podpisania umowy na wykonanie inicjatywy lokalnej.

KROK 9: Na podstawie umowy wspólnie realizujemy - mieszkańcy i samorząd - Wasza inicjatywę lokalną

KROK 10: Po zakończeniu realizacji inicjatywy lokalnej wspólnie - mieszkańcy i samorząd rozliczają inicjatywę w formie sprawozdania

źródło informacji: BOP

Kategorie aktualnośći: